Dagens citat

10 oktober 2012

Ordnade sig med bloggen till slut!!!

Kom till slut på det enklaste sättet att fixa till bloggen... Gjorde helt enkelt en ny testblogg som jag fixade till mallen i och sen kopierade jag över den till den här.. Lite nöjd med mej själv att jag kom på det så där....

Å så ett nytt ämne:
 Brr, va de va kallt imorse när jag kom ut från jobbet.... å så rejält trött efter nattens arbete, det gör ju att man fryser ännu mer!!!










När jag kom till Falköping och bilen var det bara att plocka fram isskrapan... Första gången inför kommande vintersäsong...


På vägen hem slogs jag av det vackra, lite frostiga landskapet...
Å så väl hemma möts jag av tända ljus,                                               



varmt o gott i stugan med framdukad frukost...
Han e allt bra go  gubben min






Efter god och närande frukost blev det ett kast i krysset, sov underbart i ett par timmar innan jag väcktes av kaffe på säng..
Kommer att sova vääääldigt gott inatt....
Imorrn bär det av till golfbanan en sväng, om frosten ger vika förståss..


Kastar in icke-receptet på rotsaksgratängen medans jag ändå är här.




Det jag använde mig av till 4 portioner var:
1 kålrot
4 morötter
ca 500 g kassler
1 gul lök
2 burkar milda fraiche
1 ½ dl grädde
ca 200 g riven ost
1 köttbuljongtärning
Vitlökspeppar

Skalade och skivade kålrot och morötter i tunna skivor. Lät detta småkoka i ca 15 minuter i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt ånga av.
Finhackade löken och skar kasslern i småbitar.
Varvade sedan rotsakerna, kasslern och löken i en ugnsfast form.

Blandade fraiche, grädde och riven ost i en bunke. På med lite vitlökspeppar. Löste upp buljongtärningen i en aning hett vatten och blanda i.
Sen hällde jag över blandningen över rotsakerna, petade runt lite med en slev så att inte all ost ligger kvar uppepå.

In med formen i ugnen 225 grader. Jag lät gratängen stå i runt en timme så att rotsakerna blev riktigt mjuka och det mesta av gräddblandningen kokat in.

Tyckte personligen att det blev väääldigt gott o till och med gubben höjde en gillande tumme för denna anrättning. ☺☺☺

Nu blev jag ju vrålhungrig så jag drar mot spisen....

Fläktar iväg en vink i dörrn


3 kommentarer:

  1. Tack för receptet.

    Visst är det som ett stort skämt med Ullared men dotter och svärson var där för ett par år sen så nog finns det alltid!!

    SvaraRadera
  2. Goa gubbar vi har som fixar frukost åt oss ♥
    Hoppas du får golfväder imörn :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Service på hemmaplan är aldrig fel!
    Kram!

    SvaraRadera

Sun Bear